Kuopion Taideopisto antaa tanssin laajan ja yleisen oppimäärän mukaista opetusta eri tanssimuodoissa lapsille ja nuorille ja avointa opetusta aikuisille. Voit opiskella itsellesi sopivalla tasolla ja tuntimäärällä. Etkö löydä sopivaa kokonaisuutta tunneistamme? Ota meihin yhteyttä – rakennamme oppilaalle yksilöllisen opintopolun!
Taideopistossa kaikkien tanssilajien tärkeä tavoite on saada lapset ja nuoret innostumaan omasta oppimisestaan, halusta ilmaista itseään tanssin avulla, saada iloa ja onnistumisen kokemuksia ja kasvattaa taidetta arvostavia kuluttajia oman elämänsä poluille.
Opintojen rakenne
1. Varhaisiän opinnot:
Minibaletti 3-5 vuotiaat
Alkeisbaletti 5-6 vuotiaat
2. Perusopinnot
Baletti yli 6 vuotiaat
Nykytanssi yli 7 vuotiaat
3. Syventävät opinnot
Baletti, Nykytanssi
Kaikkien lasten ja nuorten luokkien opetukseen liittyvät esiintymistoimintaa. Näihin voi osallistua oman kiinnostuksen mukaisesti. Perusopintojen jälkeen voit jatkaa laajan oppimäärän opinnoissa tai siirtyä yleisen oppimäärän opetukseen.
Tuntikuvaukset
Eriko:
Baletin erikoiskoulutusohjelma “Eriko” on tarkoitettu 7-13-vuotiaille oppilaille (ikäraja viitteellinen). Ryhmä harjoittelee balettia kaksi kertaa viikossa oman ikäryhmänsä tunnilla, jonka lisäksi heillä on esiintymisharjoituksia, pienryhmäopetusta, fysiikkatreeniä ja lisätunteja. Erikoiskoulutuslaiset osallistuvat eri esitystapahtumiin ja tanssikatselmuksiin. Eriko-ryhmä on avoin kaikille innostuneille tanssijanaluille, jotka ovat valmiita sitoutumaan tavoitteelliseen treenaamiseen. Ryhmään tuleminen ei välttämättä vaadi aiempaa balettitaustaa.
Eriko-opetus sisältää 1 x fysiikka/koreografiatunnin ja 2 x balettituntia viikossa. Oppilaita kannustetaan valmitsemaan nyky- ja/tai jazztanssitunti osaksi tanssiopintojaan. Lisäksi ryhmällä on ylimääräisiä harjoituksia. Erikolaiset työstävät kauden aikana ryhmätansseja ja/tai trio-, duetto- ja soolotansseja. Lukukauden ekstraopetuksen päivämääristä tiedotetaan elokuussa.
Eriko // fysiikka- ja koreografiatunti:
Fysiikka- ja koreografiatunti kuuluu pakollisena osana Eriko-ryhmän harjoitteluun. Opetus jakaantuu lukuvuoden painotuksen mukaan joko fysiikkatreeniin tai koregrafiseen harjoitteluun. Tunnilla opetellaan baletin oheisharjoitusten avulla kehon turvallisia linjauksia ja vartalon kannatusta sekä baletissa vaadittavaa aukikiertoa. Tunti sisältää lihaksia vahvistavia ja notkistavia harjoituksia ikäryhmälle sopivalla tavalla. Tunnilla harjoitellaan myös valmistavia harjoituksia kärkitossutyöskentelyä varten.
HUOM! Kärkitossut oppilaat saavat aikaisintaan 10-vuotiaina tai myöhemmin, kun oppilas on teknisesti tarpeeksi vahva aloittamaan kärkitossuharjoittelun. Opettaja päättää aina oppilaan siirtymisen kärkitossuharjoitteluun. Tunnilla työstetään myös Eriko-ryhmän omia koreografioita.
Baletin I-II luokka // baletin Eriko 10-13 vuotiaat:
Baletti on taidetanssilaji, jonka tunnusmerkkejä ovat linjakkuus ja musikaalisuus. Baletin opetus pohjaa venäläiseen Vaganova-metodiin, mutta opetuksessa hyödynnetään myös länsimaisten koulukuntien vaikutteita. Balettiharjoittelussa keskiössä on turvallisten anatomisten linjausten harjoittelu, kehon tarkan hallinnan opettelu, pehmeiden ja linjakkaiden käsien vientin oppiminen, piruettien ja erilaisten hyppyjen opettelu sekä musikaalisuus. Ryhmä esiintyy jouluna sekä kevätnäytöksessä sekä Eriko-oppilaat myös eri tapahtumissa ja katselmuksissa.
Pikkolobaletti // baletin Eriko 6-9 vuotiaat:
Balettiharjoittelussa opetellaan baletin perusliikkeitä ja askelia tangossa, keskilattialla ja salin poikki. Tunti sisältää myös luovia harjoitteita ja tanssisommitelmien harjoittelua. Ryhmä esiintyy pienimuotoisesti jouluna sekä kevätnäytöksessä sekä Eriko-oppilaat myös eri tapahtumissa ja katselmuksissa.
Alkeisbaletti 5-6 vuotiaat:
Alkeisbaletti on tarkoitettu 5-6 vuotiaille tanssijoille (ikäraja viitteellinen). Tunnilla tutustutaan baletin tankoharjoitteluun, tehdään keskilattia- ja salin poikkiharjoituksia sekä harjoitellaan luovuutta erilaisten harjoitusten kautta. Tunnilla kehitetään myös lihasvoimaa ja notkeutta ikäryhmälle sopivalla tavalla. Ryhmä esiintyy pienimuotoisesti jouluna sekä kevätnäytöksessä.
Minibaletti 3-5 vuotiaat:
Alle kouluikäisten lasten opetus, minibaletti, on tarkoitettu 3-5 vuotiaille ja heillä on opetusta kerran viikossa. Pienten oppilaiden opetuksen tavoitteena on herättää lapsessa tanssin ilo ja riemu ikäkaudelle sopivassa muodossa. Haluamme kannustaa oppilasta omaan tanssilliseen ilmaisuun ja rohkeuteen esiintymiseen. Tärkeässä osassa on myös kehittää oppilaan sosiaalisia taitoja, kykyä toimia ryhmässä ja yksin. Ryhmä esiintyy pienimuotoisesti jouluna sekä kevätnäytöksessä.
Nykytanssi & tanssiakrobatia 8-13 vuotiaat:
Nykytanssin kautta tutustutaan erilaisten liikekielin muotoja ja on tarkoitettu vähintään 8-vuotialle tanssijan aluille (ikäraja viitteellinen). Opetuksessa korostuu esittämisen ja tanssin ilo. Nykytanssi elää ajassa ja siinä yhdistyvät monet eri tanssilajit. Opetukseen liittyy kiinteästi nykytanssin tekniikkaosiot, akrobaattinen harjoittelu (esim. erilaiset kuperkeikat ja kärrynpyörät), kehonhuolto ja improvisaatio. Itsensä ilmaisu ja improvisaatio kuuluvat vahvana osana opetukseen ja kannustamme rohkeaan esiintymiseen ja uskaltamiseen luoda omaa ja itsensä näköistä liikekieltä. Ryhmä esiintyy pienimuotoisesti jouluna sekä kevätnäytöksessä.
Erityistä tukea tarvitsevien nuorten tanssiryhmä:
Ryhmän opetuksessa hyödynnetään monitaiteista otetta ja välillä esim. liike ja maalaus nivoutuvat samaan tuntiin. Nuorille tarjotaan työkaluja itsenä ilmaisuun kuitenkin ennen kaikkea liikkeen kautta luovan tanssin ja liikeimprovisaation avulla. Ryhmäläiset pääsevät vaikuttamaan lukuvuoden ideointiin opettajan johdolla jakamalla ideoita ja toiveita ryhmän toiminnasta.
Ikäsuositus tunnille on 12 ikävuodesta ylöspäin. Ryhmäkoko on rajattu opetuksen laadun takaamiseksi. Tunneille on mahdollista tulla avustajan kanssa tai yksin. Mainitsethan ilmoittautumislomakkeessa, mikäli oppilaan mukana tulee avustaja, niin opettaja pystyy huomioimaan tämän.
Zena Rommett Floor-Barre™ -lattiatanko aikuiset:
Floor-Barre™ on Zena Rommettin 1960-luvulla kehittämä kehoystävällinen harjoittelumetodi alunperin balettitanssijoille loukkaantumisten kuntouttamiseen ja ennalta ehkäisyyn. Myöhemmin lajista on tullut suosittu oheisharjoittelumuoto ei vain balettitanssijoille vaan myös esim. luistelijoiden keskuudessa. Ei-tanssijat ovat saaneet harjoittelusta apua erinäisiin tuki- ja liikuntaelinten vaivoihin. Tunnilla tehdään linjaavia ja pidentäviä harjoituksia lattian tasossa. Lopputunti sisältää harjoituksia seisten tangon ääressä sekä keskilattialla balettimusiikin tahdissa. Klassinen baletti on harjoittelun pohjalla. Lempeä Floor-Barre soveltuu erinomaisesti jokaiselle, joka haluaa panostaa kehonsa hyvinvointiin!
Baletti 16+ jatko/edistyneet:
Baletin jatko/edistyneen tason tunti sopii niille, jotka ovat harrastaneet balettia jo usean vuoden ajan. Baletin perusliikesanaston tulee olla tuttua. Tällä tunnilla harjoitellaan sekä hyvin perusteellisesti tekniikkaa että tanssitaan liikkuvampia ja tanssillisia sarjoja. Ryhmällä on mahdollisuus esiintyä pienimuotoisesti jouluna sekä kevätnäytöksessä. Huomioimme osallistujien toiveet esiintymisestä.
Aikuisbaletti alkeet/perus:
Alkeet / perustason balettitunti sopii eritasoisille aikuisharrastajille (16+): aivan aloittelijoille tai esimerkiksi niille, jotka palaavat baletin pariin tauon jälkeen tai jotka haluavat kehittää baletin perustekniikkaansa. Tunnilla harjoitellaan tangon ääressä sekä keskilattialla edeten kohti liikkuvampia askelsarjoja. Tunti pitää sisällään myös oheisharjoitteita, jotka tukevat baletin harjoittelua.
Opetuksessa korostuu harjoittelu turvallisella, omaa kehoa kunnioittavalla tanssitekniikalla sekä tanssin ilo! Aikuisbaletilla on mahdollisuus esiintyä pienimuotoisesti jouluna sekä kevätnäytöksessä. Huomioimme osallistujien toiveet esiintymisestä.
Barre aikuiset
Barre on tehokas koko kehon treeni, joka tehdään balettitankoa eli barrea apuna käyttäen. Varsinkin keskivartalo, pakarat ja reidet pääsevät tunnilla töihin! Barren juuret ovat klassisen baletin tankoharjoittelussa sekä Lotte Berkin metodissa, joka yhdistää kuntoutusta ja baletin tekniikkatreeniä.
Tunnilla treenataan musiikin tahtiin, mikä tuo energiaa ja iloa treenaamiseen!
Tanssinopettajat
Virva Torkko-Muñoz
Vastaavana tanssinopettajana toimii Virva Torkko-Muñoz, tanssitaiteilija ja tanssinopettaja, YAMK, joka on erikoistunut baletin opettamiseen sekä on suorittanut nykytanssin post-graduate opintoja Budapest Contemporary Dance Academyssä valmistuen 2018. Virva on sertifioitu Zena Rommett Floor-Barre™ -opettaja, Barre Academystä valmistunut barreohjaaja ja hän on suorittanut Bolshoi Balettiakatemian alkeisbaletin opettajaseminaarin 5-9 -vuotiaiden opetuksesta ja baletin I-luokan opetuksesta. Lukuvuonna 2025/2026 Virva aloittaa AOBI-sertifikaatiopolun Vaganova-metodiin syventyen.
Taideopistolla Virva on opettanut vuosien saatossa eri lajeja, kuten baletti, minibaletti, lattiatanko ja nykyjazz. Hän on pidetty opettaja. Opettajana Virva on ymmärtäväinen, vaativa ja samalla hyvin kannustava. Opetuksen keskiössä on turvallinen harjoittelu oman kehon sallimissa rajoissa ja oppilaan tanssijuuden kehittäminen.
Virva työskentelee myös Tanssiteatteri Minimissä mm. tanssijana ja yleisötyön parissa ja taiteellisessa kollektiivissa Kohde Kollektiivi ry:ssä.
Ruusu Pistool
Alkusyksyllä balettitunneila opetusharjoittelijana toimii Ruusu Pistool, joka suorittaa ammattikorkeakoulun baletinopetuksen päättöharjoittelun Taideopistolla. Ruusu on kotoisin Hangosta. Hän aloittaa lukuvuonna 2025/2026 neljännen vuoden Savonian ammattikorkeakoulussa opiskellen tanssinopettajaksi. Hän on tanssinut pienestä pitäen, sekä esiintynyt paljon ja monipuolisesti erilaisissa tapahtumissa. Ruusulla on laaja lajitausta ja päälajeina hänellä on baletti, jazz ja nykytanssi.
Ruusulle tunneilla pedagogisesti tärkeitä arvoja ovat yhdenvertaisuus, dialogisuus, yhteenkuuluvuuden tunne, itsemyötätunto ja hauskanpito. Opettajana hän haluaa luoda tavoitteellisen ja turvallisen ilmapiirin, jossa yhdessä kokeileminen ja oppiminen on tärkeässä roolissa.
Opettajana Ruusu on huomioiva ja kannustava. Opetuksessa hän keskittyy baletin, jazzin ja nykytanssin eri tyyleihin. Ilmaisu ja oman itsevarmuuden löytäminen on tärkeä tavoite Ruusun opetuksessa. Tunneilla Ruusu kannustaa jokaista rohkeasti haastamaan itseään ja löytämään oman itseilmaisun.
Marjukka Isoluoma
Nykytanssin ja tanssiakrobatian toisena opettajana toimii Marjukka Isoluoma. Marjukka on lähtöisin Kurikasta, mutta muutti tanssiopintojen perässä Kuopioon 16-vuoden iässä. Marjukka on suorittanut Taidelukio Lumitin tanssilinjan, ja viettää nyt välivuotta valmistautuen tällä hetkellä tanssinalojen pääsykokeita varten.
Marjukka on viettänyt ylipuolet elämästään akrobatiavoimistelun parissa kisaten ja esiintyen erilaisissa kokoonpanoissa ja ryhmissä. Akrobatian lisäksi Marjukka on aloittanut tanssinmaailmassa baletilla 6-vuoden iässä ja vähitellen mukaan on tullut myös muita lajeja kuten lyrical jazz, hiphop, sirkus, lattarit, commercial ja nykytanssi.
Marjukka aloitti apuopena toimimisen tanssiakrobatian tunneilla vajaa vuosi sitten. Tanssitunneilla Marjukka pyrkii löytämään jokaiselle tanssijalle omantasoista tekemistä ja haastetta kannustavan ilmapiirin ympäröivänä. Myös sinnikkyys ja pitkäjänteisyys kuuluvat lajin pariin ja sitä Marjukan tunneilla pyrimmekin harjoittelemaan yhdessä oppilaiden kanssa.
Noora Nieminen
Erityistä tukea tarvitsevien nuorten tanssiryhmän opettajana kaudella 2025/2026 aloittaa Noora Nieminen. Noora on ammattitanssija, toisen vuoden tanssinopettajaopiskelija (Savonia AMK, 2025/2026) sekä terveydenhuollon ammattilainen. Hän valmistui tanssijan perustutkinnosta Rovaniemellä vuonna 2022. Hänen tanssi taustaan kuuluvat nykytanssi, jazz, afro ja katutansseja – aina luovaan tanssiin.
Tanssinopettajana Noora haluaa luoda turvallisen ja kannustavan ilmapiirin, jossa jokainen saa liikkua omalla tavallaan. Hänellä on kokemusta erilaisten ryhmien ohjaamisesta, ja ohjaaminen on hänelle sydämen asia. Opetuksessa korostuvat läsnäolo, yksilön ja ryhmän tarpeiden huomioiminen sekä liikkumisen ilo.
Häntä kiinnostaa taiteiden välinen työskentely, ilmaisun vahvistaminen ja somaattiset menetelmät, joissa liike lähtee kehon omista tuntemuksista. Hän tuo opetukseensa myös teatterin ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin näkökulmia. Hänen tunneillaan osallistuja pääsee löytämään omaa liikettä, iloa ja yhteyttä – itseensä ja muihin.